Het brillenaanbod van de top drie metal colors van dit moment, goud, zilver en roségoud, is nog steeds oneindig groot. Waarbij roségoud de kroon spant. Maar hoewel rosegoud hip is op dit moment, is het wel de beste keuze voor jouw klant?
Soms heeft je klant zelf al gekozen welke kleur hem of haar het beste staat. Maar het kan ook zo zijn dat het tegenovergestelde eigenlijk veel beter bij hem of haar past. Een eerlijk advies is dan op zijn plaats.
Wij verklappen je hieronder vier manieren om daar snel achter te komen. Die hebben bijna allemaal te maken met de ondertoon van de huid. Maar ook de kleur van zowel haren als ogen spelen een rol.
By the way: een ondertoon is iets anders dan de huidskleur. De ondertoon zit namelijk onder het huidoppervlak. Misschien heeft jouw klant dus wel dezelfde huidskleur als haar beste vriendin, maar is de ondertoon anders. Dit maakt dat zij bijvoorbeeld heel goed een zilveren bril kan dragen, terwijl de ander beter uit de verf komt met een goudkleurig montuur. Je huidskleur kan veranderen, maar de ondertoon blijft altijd hetzelfde.
1. Neem samen een kijkje in de spiegel
Om te beginnen: laat je klant in een spiegel kijken naar de kleur van het haar en de ogen. Bij groene of blauwe ogen en licht of askleurig haar is er vaak sprake van een koele ondertoon in de huid. Zilverkleurige monturen zullen jouw klant dan goed staan.
Zie je ‘gouden’ tinten in het meestal donkere haar en bruine ogen? Dan spreek je over een warme ondertoon en staan gouden brillen waarschijnlijk mooier.
Hoe kom je erachter of jouw klant een warme of koele ondertoon heeft? Dat leggen we hieronder uit.
2. Beach test
Voor deze test vraag je aan je klant hoe zijn of haar huid eruit ziet na een zonnige dag op het strand of op het water. Na zo ‘n dag in de volle zon kun je er namelijk makkelijk achter komen welke ondertoon de huid heeft.
Heerlijk bruin na een stranddag? Dan is de ondertoon warm, dus mag je de goud- en rosétonen adviseren.
Verbrandt je klant snel, dan is er sprake van een koele ondertoon. Ook als je eerst rood wordt en later toch bruin kleurt, praat je over een koele ondertoon.
3. Blauwe of groene aderen?
Nog een manier om er vlot achter te komen of je klant een zilver- of goudtype is: kijk naar een plek op het lichaam waar aderen goed zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld de polsen. De kleur van de aderen geven namelijk aan welke ondertoon de huid heeft.
Zijn de aderen blauwig van kleur, dan is er sprake van een koele ondertoon. Deze mensen zullen ook rood- of roze tinten zien in hun gezicht als ze in de spiegel kijken.
Zijn de aderen eerder wat groenig? Dan is er sprake van een warme ondertoon. De huid zal in dat geval eerder geler of olijfkleurig zijn dan roze.
Als het goed is, heb je nu vrij snel ontdekt, welke ondertoon de huid van jouw klant heeft. Bij een koele ondertoon, zal zilver het mooiste passen. Bij een warme ondertoon staat goud waarschijnlijk beter.
Is het niet 1, 2, 3 meteen duidelijk en denk je vast te stellen een beetje tussen deze ondertonen in te zitten? Dan staan zowel zilver- als goudkleurige monturen mooi.
4. Garderobekast
De kleur van de kleding zegt ook veel over de kleur bril die het mooiste in het gezicht staat. Vraag je klant welke kleur kleding er in haar of zijn kast hangt. Zijn dat vooral warme kleuren (rood, oranje, geel, bruin), dan heeft je klant waarschijnlijk een warme ondertoon en kies je een goudkleurig montuur.
Hangen er in zijn of haar kledingkast met name koelere tinten (blauw, groen, paars, roze)? Adviseer dan zilver. Op die manier matcht de gekozen bril ook met haar of zijn kleding.
Regels
Deze vier regels om er achter te komen welke metaalkleur - goud, zilver of rosé - jouw klant het beste staat, zijn een fijn hulpmiddel tijdens het briladvies.
Het spreekt voor zich dat sommige kleuren beter staan, maar dit is het duidelijkst zichtbaar bij grotere oppervlaktes. Een goudkleurig topje staat mooier als de huid van de drager een warme ondertoon heeft. Zilver (of andere koele kleuren) kunnen dan namelijk flets maken. Het dragen van een fijn, zilveren montuur zal niet zo’n groot(s) effect hebben.
Er bestaat geen 100% gouden regel. De klant moet vooral zelf blij worden wanneer hij of zij zelfverzekerd naar buiten wandelt met een nieuwe bril die, samen met jou, met zorg en aandacht is uitgezocht!
We hopen dat wij je op weg hebben kunnen helpen met onze adviezen en dat je nu nog meer plezier beleeft aan het verkopen van jouw mooie collectie monturen.
Wil je onze metal colors bekijken?
Ben je nieuwsgierig geworden hoe wij de metal colours hebben vertaald in de Joshi Eyewear collectie? Je vindt deze en alle andere Joshi monturen uit de actuele collectie op onze website, maar met eigen ogen zien, is echt veel leuker. :-)
Bel of mail ons daarom gerust, dan plannen we een afspraak in jouw winkel.
En vind je het nou leuk om wat dieper in te gaan op deze kleurenmaterie? Dan neem eens contact op met Marije Gerdes, stylist én ervaren opticien. Zij helpt jou en je team om op een andere manier brillen te adviseren.