Het valt me op dat veel opticiens hun brillenvoorraad behandelen als goede wijn.
Net als een Grand Cru of een Gran Reserva laten ze brillen jarenlang rijpen in hun winkel. In de hoop dat iemand zo’n montuur uiteindelijk toch een keer koopt.
En dan, aan het einde van het jaar duiken die winkeldochters weer op tijdens de jaarlijkse inventarisatie. Ieder jaar opnieuw.
Brillen die alleen maar stof verzamelen en waardevolle verkoopruimte innemen in de winkel. En als je ze maar lang genoeg laat liggen, zijn er op een gegeven moment ook geen onderdelen meer leverbaar.
Kortom: een goede wijn wordt in de loop der jaren inderdaad beter en meer waard, maar voor brillen gaat die vlieger niet op.
Brillen zijn een mode-artikel en dus beperkt houdbaar. Onderneem actie als ze te lang blijven liggen. En het liefst zo snel mogelijk.
Wat kun je doen?
Hieronder vind je mijn vijf tips om je slow sellers snel aan de man te brengen.
1. Pop-up sale
Organiseer een pop-up sale. Geen uitverkoop die twee of zelfs drie weken duurt. Daar word je zelf ook niet vrolijk van. Nee, gewoon een uitverkoop die hooguit één dag duurt.
Op die ene speciale dag verleid je jouw klanten met kortingen die exclusief voor die ene dag gelden. Een echt limited offer dus. Succes gegarandeerd!
2. Laatste kans
Creëer een ‘laatste kans plek’ in je winkel. Dit kun je trouwens het hele jaar door doen. Vul die speciale ruimte in de winkel regelmatig aan met nieuwe slow sellers, zodat ook deze hoek van je winkel er altijd fris en fruitig uitziet.
3. Ludieke actie
Verzin een ludieke actie. Bijvoorbeeld zoals collega-opticien Sven Bonsel uit Ruurlo. Hij goot de uitverkoop in een verrassend sympatiek jasje begin dit jaar. Onder het motto ‘Monturen voor een appel en een ei’ werden alle actiebrillen uitgestald in een echte marktkraam en ze werden letterlijk verkocht voor een appel en een ei.
Met alle inkomsten, de appels en eieren dus, werden vervolgens appeltaarten gebakken voor het plaatselijke bejaardenhuis. Hoe leuk is dat?
Met een dergelijke actie toon je je lokale betrokkenheid als winkelier, geef je de reputatie van je winkel een prachtige boost én je komt van je oude voorraad af.
4. VIP-event voor vaste klanten
Als je toch kiest voor een ouderwetse uitverkoop, organiseer dan van tevoren een exclusieve VIP-sale voor je vaste klanten. Geef hen de eerste keus uit de sale monturen als beloning voor hun loyaliteit. Daarbovenop kun je iedereen, die de moeite neemt die ene dag of avond naar de winkel te komen, belonen met een extra kassakorting.
5. Het goede doel
Eerlijk is eerlijk, ook wij houden soms wel eens brillen over. Wat wij ermee doen? We doneren ze ieder jaar aan Stichting Optiekproject Papua van Gé en Gerda de Man. Deze twee gepassioneerde oud-opticiens hebben op Papua (het voormalig Nieuw Guinea) op twee locaties in ziekenhuizen een optiekopleiding opgezet. Elke locatie heeft refractiekamers, een kleine winkel waar patiënten geïnformeerd worden over glazen en een eigen optiek werkplaats. In totaal zijn er inmiddels tien personen die de patiënten aan een goed aangemeten en aangepaste bril kunnen helpen.
Gé en Gerda zijn altijd dolblij met donaties in de vorm van brillen. Mocht je hun stichting ook willen steunen, bel of mail ons dan gerust; wij brengen je dolgraag met Gé en Gerda in contact.
Heb ik je geïnspireerd met deze tips?
Ik ben reuze benieuwd naar jouw strategie om slow sellers de winkel uit te krijgen. Laat het me vooral weten. Misschien deel ik de meest fantasievolle campagnes wel in een volgende blog. Zo kunnen we elkaar en collega’s blijven inspireren.
En ja, natuurlijk zijn wij er voor jou als je weer op zoek bent naar een mooie nieuwe betaalbare, trendy en goed verkoopbare brillencollectie. ;0)
Neem hieronder alvast een voorproefje, neem een kijkje in onze collectie of neem vrijblijvend contact met ons op. Hear you!