Joshi Eyewear: exclusief voor de onafhankelijke opticien
Terug naar overzicht

Me, my selfie and I & de selfie-muur

03 Nov 2017

De selfie-muur: een super eenvoudige, maar bijzonder doeltreffende manier om de betrokkenheid met je klant te vergroten en meer brillenfans voor jouw optiekwinkel te winnen.

 

Je wilt meer naamsbekendheid voor je winkel... wie niet? Liever nog meer klanten en waarschijnlijk wil je het allerliefst de jongere doelgroep (de zogenaamde ‘millennials’) overtuigen om bij jou die té kekke bril te kopen.

Talloze marketingmethodes hoe dit te bereiken, vliegen je tegenwoordig om de oren. Nu heb ik geen marketingopleiding gevolgd, dus ik noem mezelf allesbehalve een expert op dit gebied, maar ik geef je in deze blog toch heel graag een ‘marketingtip van de koude grond’. Misschien kun je er je voordeel mee doen….


Afgelopen oktober bleven wij een dag extra in Parijs na een paar bezielende en effectieve inkoopdagen op de SILMO. Terwijl we door le troisième slenterden, stonden we stil voor de piepkleine salon de thé: Lily of the Valley.

Ik ben een koffie-addict, dus dat was niet de reden waarom mijn oog op dit zaakje viel. Dit lieflijke etablissement trok mijn aandacht, omdat mensen met hun smartphones selfies aan het maken waren. De bijzondere inrichting van het restaurantje nodigde hiertoe uit. Het plafond hing namelijk helemaal vol met planten en bloemen. Dankzij de spiegels tegen de wanden werd dit bloemenplafond nog eens flink uitvergroot.

 

 

“Deze winkel is één grote reclamezuil”, merkte ik op. Bewust of onbewust heeft de eigenaar een zeer fotogenieke plek van zijn theezaakje gemaakt. Een decor zó speciaal, dat gasten en zelfs voorbijgangers dit maar al te graag willen fotograferen én delen op Facebook en Instagram.


Vaak word ik tijdens uitstapjes of reizen geïnspireerd en maak ik onwillekeurig een vertaalslag naar ons eigen bedrijf of de brillenbranche. Dat was ook nu het geval. Daar, in de Parijse wijk Le Marais, plopte er een idee bij mij op. Een gedachte die ik graag met je deel.


Ik zie regelmatig foto’s van consumenten met hun nieuwe bril op de Facebook-pagina’s van opticiens voorbijkomen. Behalve dat het kwalitatief vaak niet de beste foto’s zijn, is de plek in de winkel waar de foto’s zijn genomen meestal ook niet bepaald de meest fotogenieke stek te noemen…. Dat kan echt beter én leuker!


Wat dacht je van een opvallende selfie-muur in jouw winkel? De perfecte rustige achtergrond die uitnodigt tot het maken van een leuke selfie met die gloednieuwe bril. Een foto die jouw klant maar al te graag deelt met zijn of haar sociale netwerk.


Door in-store selfies te koppelen aan sociale media vergroot je de betrokkenheid met jouw klant, verleid je makkelijk en sneller nieuwe brillenfans en heb je de kans meer loopverkeer naar jouw winkel te genereren.


Mijn tips voor jouw selfie-muur: kleed het sober maar stijlvol aan. Een leuk stoeltje, een gezellig tafeltje, een krukje… en op de muur een sprekende tekst of afbeelding (kijk maar eens naar de voorbeelden op de foto’s die ik op Pinterest voor je heb uitgezocht: het kost je hooguit één vierkante meter in je winkel en een beetje creativiteit).


Nog slimmer: schilder een # (hashtag) met de naam van jouw winkel op de muur, bijvoorbeeld #optiekikziegoed. En vraag je klant vooral om die # ook te gebruiken bij zijn of haar post op Facebook of Instagram. Het voordeel? Als je zoekt op jouw #, dan zie je in één oogopslag álle selfies die in jouw winkel zijn gemaakt. Bovendien word je beter gevonden op Internet.


Ga jij het doen?
Ik ben natuurlijk reuze benieuwd of ik je met mijn tip enthousiast heb gemaakt. Of ben je misschien al aan de slag gegaan met jouw eigen DIY-selfie-muur? Mocht dat nou het geval zijn, stuur je mij dan een foto van het resultaat?





 

Geschreven door:

Ilse Kruijtzer

Laatste Blogs