Terug naar overzicht

Optiekinnovatie: hoe blijf je succesvol als zelfstandige opticien in een veranderende wereld

01 May 2024

Als zelfstandige opticien opereer je in een dynamische markt vol veranderingen. Terwijl ketens opkomen, behoud jij unieke troeven zoals persoonlijke betrokkenheid en flexibele service. Ontdek in deze blog 7 tips om jouw succes te vergroten en je te - blijven - onderscheiden.

In de dynamische optiekwereld is verandering de enige constante, vooral met de opkomst van nog meer brillenketens en groepen. Maar te midden van deze verschuivingen behoud jij als zelfstandige opticien unieke troefkaarten in handen, zoals je persoonlijke betrokkenheid, vrijheid in collectiekeuze en flexibele service. 

Het is essentieel om deze voordelen te koesteren en te versterken, en daarvoor is innovatie de sleutel. Wil jij als zelfstandige opticien succesvol blijven en een verschil maken in de optiekbranche? 

Turbulenter dan ooit

Het optieklandschap is de laatste tijd meer in beweging dan ooit. Nederland telt op dit moment ongeveer 2.300 optiekwinkels, waarvan slechts minder dan 1.000 zelfstandigen.

Ruim 1300 winkels worden dus ingevuld door de grote ketens en door filialen die eigendom zijn van investeringsmaatschappijen zoals Oogwereld en Eyecare.

Het begint te wringen

Schaalvergroting in de brillenbranche heeft veel voordelen, maar de nadelen worden steeds duidelijker zichtbaar en gaan wringen.

De overhead van dit soort grootwinkelbedrijven groeit en aanvankelijk sterke USP’s, zoals flexibiliteit, het sneller kunnen beslissen door kortere communicatielijnen en de persoonlijke benadering, komen steeds vaker onder druk te staan.

Hoewel het landschap verschuift en steeds meer ketens en groepen zich ook nog eens voordoen als zelfstandige winkels, bieden de échte zelfstandigen unieke voordelen die nooit kunnen worden gerepliceerd. Maar... de veranderende markt vereist wel een nieuwe aanpak.

Jouw kracht is uniek

Jij hebt een unieke set vaardigheden die geen enkele keten kan evenaren, dus laat je niet ontmoedigen. Jouw persoonlijke betrokkenheid, de vrijheid die je hebt in collectiekeuze, de flexibiliteit in service die je biedt, jouw unieke dienstverlening en de lokale betrokkenheid maken het verschil. Dít is jouw kracht.

7 Slimme zetten

Desalniettemin laten veel zelfstandige optiek entrepreneurs nog veel mogelijkheden onbenut en dreigen de focus naar de toekomst te verliezen door alleen op korte termijn hun (inkoop)beleid te voeren. Het is echter belangrijk om te (blijven) innoveren. Hoe dan? Nou, laten we eens kijken naar een paar slimme zetten:

1. Digitale dienstverlening

Investeer in digitale tools en online platforms waarmee klanten virtueel brillen kunnen passen en/of online een bril kunnen reserveren en afspraken kunnen maken voor oogmetingen.

Door een online ervaring te bieden, trek je klanten aan die anders misschien voor online aanbieders zouden kiezen.

Hieraan gekoppeld: zorg ervoor dat je website er aantrekkelijk uitziet. Je website is je online uithangbord, je digitale etalage, dus houd deze actueel en levendig.

Verder kun je overwegen om - naast bereikbaarheid per telefoon en mail - een mobiel nummer te gebruiken waarmee je snel en makkelijk via WhatsApp kunt communiceren met je (jongere) doelgroep.

2. Community building

Creëer een community rondom je optiekzaak door evenementen te organiseren, zoals een brillenmodeshow in samenwerking met die te gekke kledingwinkel bij jou in de straat. Kruisbestuiving werkt!

Organiseer workshops over ooggezondheid of organiseer stylingadviesdagen.

Overweeg een leesbrillenbox te maken voor een lokaal restaurant. Kies bijvoorbeeld voor een mooie handgemaakte brillenbox met jouw logo. Hieronder een paar mooie voorbeelden hiervan.


Heiming Aben 


Heiming Aben 


Heiming Aben

Heijerman Optiek 

Laat brillenkokers en brildoekjes maken met jouw eigen logo of afbeelding. Neem hiervoor bijvoorbeeld contact op met Etui & Zo. Zij vertalen jouw huisstijl en identiteit op jouw afleverproducten.

Met bovenstaande tips bouw je een betrokken en loyale klantenkring op, maak je van je klanten ambassadeurs en creëer je van je optiekwinkel een plek waar mensen graag terugkomen.

3. Personalisatie en maatwerk

Richt je op personalisatie en maatwerk om je te onderscheiden van massaproductie. Bied bijvoorbeeld brillen op maat aan, waarbij klanten kunnen kiezen uit verschillende monturen, kleuren, materialen en glazen.

Door een unieke en gepersonaliseerde ervaring te bieden, trek je klanten aan die op zoek zijn naar iets bijzonders. Iets dat ze bij de grootwinkelbedrijven niet zullen vinden.

4. Garanties en service

Consumenten worden steeds mondiger en hun eisen lijken steeds hoger. Ook ten aanzien van garanties en service.

Wellicht dat je deze tip kunt implementeren: vertel je klant dat zijn nieuwe bril bij aankoop automatisch is verzekerd. En dat deze verzekering de klant niks kost. Leg hem uit dat hij recht heeft op een korting van 70% binnen 1 jaar na aankoop van zijn montuur. Ook in het tweede jaar ontvangt hij 50% korting en zelfs in het derde jaar blijven jouw klanten profiteren met 30% korting. Geen gedoe meer over garanties of discussies in de winkel.

Zeker weten dat je klant hier gevoelig voor is en het houdt de lastige welles nietes discussies in de winkel buiten de deur.

5. Zichtbaarheid op sociale media

En laten we de olifant in de kamer niet vergeten: sociale media.
Zorg dat je zichtbaar bent op tenminste één platform, zoals Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube en/of het hippe TikTok.

Sociale media draaien om visuele content, wat perfect is voor de modegevoelige optiekbranche.

Jij als zelfstandige opticien kan op deze platforms je nieuwste collecties, trends en aanbiedingen delen met aantrekkelijke foto's en video's. Dit trekt niet alleen de aandacht van volgers, maar laat ook jouw expertise en creativiteit zien.

Wist je dat wij je kunnen helpen met mooi en professioneel digitaal en rechtenvrij fotomateriaal? Gratis te downloaden hier op onze website of bel ons wanneer je een specifieke wens hebt. Wij denken graag met je mee.

En weet je niet welke teksten je bij deze foto’s moet plaatsen? Copy-paste die van ons, pas de tekst aan jouw (winkel)situatie aan en delen maar.

Verder ben je met sociale media in staat om een authentieke en transparante merkidentiteit op te bouwen. Door bijvoorbeeld het delen van achter-de-schermen content, testimonials van tevreden klanten en informatie over je werkwijze, kun je vertrouwen opbouwen en je onderscheiden van ketens die vaak veel minder persoonlijk zijn.

6. Private shopping

Denk er eens over na om een private-shopping moment op een vaste avond in de week of maand te organiseren, zodat klanten ook na werktijd in alle rust bij jou terecht kunnen.

Overweeg je deze extra service te gaan toepassen, communiceer het dan als jouw USP.

7. Wel of niet kiezen voor modemerken in je assortiment?

Modemerken belanden steeds vaker bij ketens. De merkwaarde van deze labels wordt niet of nauwelijks  beschermt. Agressieve prijsacties devalueren het imago en doen de branche geen goed. Ben je hiervan bewust wanneer je besluit een dergelijk modemerk in te kopen. Doe onderzoek in jouw buurt om te kijken of dit label niet al ergens anders wordt aangeboden en waarschijnlijk ook voor een lagere prijs.

Zelfstandige opticiens die hun inkoopbeleid aanpassen en niet overstag gaan voor deze devaluerende merken van modehuizen, behouden hun onderscheidend vermogen en stralen uniciteit uit. En dat is wat je wilt, toch?

Gezamenlijke missie

Wij van Joshi Eyewear zijn al 25 jaar de brillenleverancier voor de ‘echte’ zelfstandige opticien. Onze Joshi Collectie, die wij in eigen beheer laten produceren, vind je niet bij de bekende ketens of groepen. Een collectie waarmee jij je dus 100 % kunt onderscheiden.

Samenwerking met leveranciers zoals wij is essentieel om onze gezamenlijke missie te volbrengen.

Dus, ben jij klaar om een andere koers te varen en op te vallen in het brillenlandschap? Wij staan klaar om jou te ondersteunen. Let’s do this!

 

Geschreven door:

Ilse Kruijtzer

Laatste Blogs